Turen

Sommaren 2003 gjorde vi en överenskommelse med en av de andra delägarna att han skulle ta "Decize" till Paris och vi skulle ta henne tillbaka till Auxerre. Detta innebar att vi fick segla på de stora floderna och samsas med nyttotrafiken. Floden Seine trafikeras av många stora pråmar, men floden är bred så några problem var det aldrig, bara man håller sig till regeln, "den som seglar för sitt bröd har företräde". Floden Yonne är mindre och lugnare och domineras av nöjestrafik.

Paris Arsenal

Fredagen den 27-6

Tog vi över "Decize" i port de Paris l´Arsenal mitt i Paris (2 min gångväg från Place de la Bastille. Här väntade vår Engelske delägarkollega på oss, de tog hand om vår bil och körde den till Auxerre. Hamnen är ganska stor och det kan vara svårt att få kajplats, många husbåtar ligger här året runt. Ett gott råd om man vill ligga här är att boka plats. Tel 01-43413932 el VHF 9

Lone och Mike från Danmark var våra gäster första veckan
Lördag 28-6 och Söndag 29-6

Dessa 2 dagar tillbringade vi i Paris med sightseeing och cafe besök, vädret var soligt och mycket varmt.

Det finns kanaler som går tvärs igenom Paris, här är en bild från Canal Saint Martin
Måndag 30-6 och Tisdag 1-7

Måndag morgon ltog vi farväl av Paris med dunder och brak . Himmlen öppnade sig, regnet stod som spö i backen, det åskade och blixtrade.

Efter slussen som skiljer Arsenalen från Seine styrde vi kosan österut.

Ute på Seine var trafiken livlig med fraktbåtar och rundtursbåtar.

Inloppet till Arsenalen
Första slussen på Seine kom efter bifloden la Marne. Slussarna är imponerande, 180 m långa och 11,4 m breda.

Räkna med väntetider i slussarna, man slussas tillsamman med nyttotrafiken.

Ett litet tips:
Ligg aldrig bakom de stora pråmarna, när dom sätter igång bildas virvlar av deras propellrar och din båt kan bli väldigt svår att hålla. Annars var slussningen mycket lugn och behaglig

Stundtals var trafiken på Seine ganska tät.
Seine är väldigt omväxlande, dels de tråkiga förstäderna och industriområdena i Paris utkanter. Sedan har vi raka motsatsen, de luxiösa villorna längs floden.

Det bor en hel del människor i husbåtar på floden

Det gäller att planera inköp och var man skall lägga till för natten när man skall färdas på Seine. Tillägsplatser är det ont om

Skönt att modiga gaster med i besättningen
Onsdag 2-7 och Torsdag 3-7 kom vi till Saint Mammes, en stad där många stora fraktbarges ligger och väntar på last. Här svängde vi ner på Canal du Loing, vårt mål var att besöka slottet Fontainebleu, som man inte får missa mär man är i området. Hela onsdagen ägnades åt slottsbesök, vi la till i Moret sur Loing och tog en taxi till Fontainebleu,(15€ för 4 personer).
Bilder från Moret sur Loing
Fontainebleu: väl värt ett besök
Frakttrafik förekommer fortfarande på Canal du Loing. Tillsammans med Canal de Briare, Canal lateral à la Loire och Canal du Centre är detta den snabbaste vattenvägen till Medelhavet. Canal du Loing är endast 49 km lång och har 20 slussar
Slussarna är mindre här på Canal du Loing: 39,10 x 5,20 m.

Till vänster: Ett överväxt slusshus.

Mats i rengöringstagen
En hel del nöjestrafik förekommer på kanalen.

Vi mötte en familj i sin Narrowboat från Holland som vi hade träffat 2002 på Canal du Nivernais, det blev ett kärt återseende

Torsdag middag vände vi i Cepoy och seglade tillbaka till Nemours, en gammal och sevärd stad.
Fredag 4-7 bytte vi besättning. Lone och Mike tog tåget till Paris och min bror Benny och hans familj "mönstrade på"
Sanne kommer med nybakat bröd
Vår granne blev en fraktbåt som stannade här över weekenden.
Lördag 5-7 Benny och hans familj åker till Fontainebleu och vi seglar båten till Moret sur Loing, där vi träffades igen på eftermiddagen.
På kvällen blev det en härlig promenad till Saint Mammes,där de stora fraktbåtarn låg utanpå varandra
Söndag 6-7 lämnade vi Canal du Loing och kom ut på Seine igen. Målet var Montereau och floden Yonne
Sista slussen på Seine.
Vi anlände till Montereau efter lunch. Här möts floderna Seine och Yonne. Här besökte vi Fajancemuseet och senare gick vi upp och njöt utsikten från Belvédère de Surville och såg det gamla klostret. På kvällen blev det pizza på en mysig utomhusservering
Måndag 7-7 seglade vi sträckan Montereau- Sens.

Här mötte viYonnes typiska V-formade slussar

Stilstudie på olika styrmän
Här börjar landskpet bli mer kuperat
Tisdag 8-7 Vi lämnade Sens och styrde mot Joigny. På vägen stannade vi i Villeneuve sur Yonne och såg de gamla byportarna och ringmuren runt staden.
Kvällsbilder från Joigny
Onsdag 9-7 Joigny till Gurgy
Fiskstimm på Yonne
Medan några cycklade och badade (läs barnen) passade andra på att ta en siesta i skuggan under ett träd
Torsdag 10-7 Från Gurgy styrde vi mot Auxerre,dit vi nådde vid lunchtid. Nu återstod det bara att rengöra båten och packa ihop alla våra ting och saker.

Fredag morgon skiljdes vi åt. Benny med familj åkte hem till Sverige, och vi åkte till Schweiz .

Slutkommentar: detta var en 14-dagarstur mellan Paris och Auxerre med en avstickare på Canal du Loing. Vädergudarna var på vår sida, med undantag när vi lämnade Paris. Seine är hårt traffikerad speciellt kring Paris, men det blir lugnare när man kommer längre österut. Nöjestrafik såg vi inte myckt av.

Slussningen på Seine ställer inte till några problem, räkna inte med att slussa ensam, portana brukar öppnas först när det kommer en fraktbåt. Släpp in honom först. Vattnet är väldigt lungt i dessa enorma slusskammare.

Nu hoppas vi att vår lilla berättelse har gjort någon att blivit sugen på att besöka Paris med sin båt.

Tillbaka